schoolaanzicht schoolaanzicht
werken werken
werken werken

Onze school

Op onze school bieden wij iedereen een optimale ontwikkeling door in een rijke leeromgeving van en met elkaar te leren. Onze leerlingen worden voorbereid op een voor hen passende plek in onze samenleving. 

We werken op basisschool De Waterloop dagelijks aan een omgeving waar iedereen zich thuis voelt, waar iedereen mag zijn wie hij/ zij is, waar iedereen erbij hoort en gerespecteerd en gewaardeerd wordt. 

De samenwerking tussen school, ouders en kind vinden we van groot belang voor de optimale ontwikkeling van de leerlingen. Kinderen zijn op deze manier mede-eigenaar van hun eigen leerproces. 

samenwerken samenwerken
samenwerken samenwerken

Leren van, met en door elkaar

Ons onderwijs kenmerkt zich door het werken in combinatiegroepen en het stellen van ambitieuze doelen. Wij bieden een rijke leeromgeving waarin leerlingen van, met en door elkaar leren. Wij koppelen leerdoelen groepsdoorbrekend waarbij we streven naar een optimaal passend aanbod voor elke leerling.

Wij richten ons op de kwaliteit van het onderwijs, wat wordt bepaald door het handelen van de leerkracht waardoor de leerlingen zich met plezier en in vrijheid ontwikkelen. Onze leerkrachten hebben een begeleidende en ondersteunende rol bij de leerprocessen.
We willen met ons onderwijs een zodanige bijdrage aan de ontwikkeling van de leerlingen leveren, dat leerlingen in staat zijn eigen keuzes te maken. Keuzes waar ze zelf verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Als school trachten wij ons onderwijs zo veel mogelijk te laten aansluiten bij het leervermogen, de kennis en vaardigheden van onze leerlingen. Instructies zijn veelal heterogeen waarbij we het leren van, met en door elkaar stimuleren.

veiligheid veiligheid
veiligheid veiligheid

Veilige omgeving

Veiligheid is een van de kernwaarden van onze school.  

We vinden het belangrijk dat alle leerlingen zich thuis voelen op school, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.  We werken daarom dagelijks aan een omgeving waar iedereen zich thuis voelt, waar iedereen mag zijn wie hij/ zij is, waar iedereen erbij hoort, gerespecteerd en gewaardeerd wordt. 

Op school maken we gebruik van de methode Kwink om leerlingen te leren hoe ze met elkaar kunnen/moeten omgaan.  Het aanbod is gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Burgerschap en mediawijsheid zijn hier onderdeel van.  

aanbod aanbod
aanbod aanbod

Een passend aanbod voor ieder kind

Bij De Waterloop werken we met leerlijnen en doelen. Op deze manier kunnen we kinderen een afgestemd aanbod bieden dat past bij hun eigen niveau. Per vakgebied zetten we methodes in. De ontwikkeling van de leerlingen staat voorop.  Als team werken we nauw samen en zorgen we voor een doorgaande leerlijn van groep 1 t/m groep 8.  
 
In onze groepen 1/2 staat welbevinden centraal als basis voor het leren.  De dagelijkse kringmomenten vormen een belangrijke plek waar we elkaar ontmoeten. Onze leerlingen worden steeds meer medeverantwoordelijk gemaakt voor hun eigen leerproces. De doelen en activiteiten in groep 1 en 2 worden ingepast in thema’s, die aansluiten bij de interesses en belevingswereld van de leerlingen.  

In de groepen 3 t/m 8 staat samenwerken en samen leren centraal als basis voor het leren. De doelen zijn inzichtelijk voor de leerlingen. Onze instructies, de verwerking en de weektaak zijn gekoppeld aan deze doelen. De geplande verwerking is afgestemd op niveau, tempo en mogelijkheden van de leerling. 

bewegen bewegen
bewegen bewegen

Bewegend leren

We hechten veel waarde aan bewegend leren omdat het zorgt voor plezier. Wanneer kinderen plezier ervaren, staan ze open voor ontwikkeling. Bovendien bevordert bewegend leren het automatiseren van leerstof, waardoor deze sneller en effectiever wordt opgenomen tijdens activiteiten waarbij beweging centraal staat. Tevens draagt beweging bij aan hernieuwde energie. In ons onderwijssysteem integreren we bewegend leren op verschillende momenten als onderdeel van de lesdoelen. Ook gebruiken we het als energizer tussen de lessen door, waarbij we afwisselen tussen binnen- en buitenactiviteiten.